Ingen vill veta var du laddat ned din MP3-låt

Bara en kort reflektion om piratkopiering.

Första gången jag hörde sommarplågan Ingen vill veta var du köpt din tröja av Belle & Sebastian Raymond & Maria så ringde genast hitvarninglamporna i min skalle. Det var en kul text, schysst melodi och lite udda sound. Jag försökte genast hitta mer information om gruppen. Hamnar då på deras hemsida, där videon till låten finns för gratis nedladdning, dessutom med god ljudkvalitet. Sparade då låten som en MP3-fil och kunde njuta av musiken långt innan den fanns som singel. Spelade den säkert 10’000 gånger efter varandra precis när den kändes fräsch och ny (vilket den gjorde i någon vecka).

Som alla vet tog försäljningen av singeln fart, den blev tracks-etta, Raymond & Maria fick turnera riket runt och spela på Allsång på Skansen.

Jag är ganska säker på att det klirrade in ganska gott om pengar till bandets second-handklädesbudget.

Nu kan jag knappt lyssna på låten längre. Den är sönderspelad och bandet själva framstår som ett trist anti-popband, alldeles för postironiska för sitt eget bästa. Sannolikheten att de ska bli ett av pophistoriens många one-hit-wonders är lika stor som att det luktar te och rökelse i någon av sångerskornas lägenhet.

Men det är inte det som är min poäng, utan det faktum att både låten och videon funnits gratis på nätet precis hela tiden.

Om det var sant att gratisnedladdningen på nätet skadade artisternas ekonomi borde inte Raymond & Maria kunna existera över huvud taget. Anledningen till att de trots allt kunde headline:a gårdagens musikfestival i Hemavan är att musiknedladdningen aldrig någonsin har handlat om stöld utan om marknadsföring.

Det skulle vara intressant att höra diskussionerna på bandets skivbolag när populariteten tog fart, om hur man resonerade kring att ha Låten upplagd på hemsidan. Gissningsvis hördes röster om att den borde plockas ned för att inte skada försäljningen. Vem det än var som lät den ligga kvar ska ha en eloge för att man förstod värdet i marknadsföringen.

Det gick ju trots allt ganska bra i alla fall.


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

8 svar till ”Ingen vill veta var du laddat ned din MP3-låt”

  1. Profilbild för Magnus Andersson

    Svaret på vad som händer med CD-försäljningslistor får istället bli en fråga från en, nåja, ”tekniknörd”. Nämligen:

    Ge *ett* bra argument för att CD-skivan överlever. (Obs, det ligger en nästan hunoristisk självklarhet i min frå… mitt svar! 😀 Möjligen: Sorry… )

  2. Profilbild för Erik Starck

    CD-skivan kommer säkert inte att överleva. Möjligen som ölglas-underlägg.

    Nu finns det ju inte alternativ till CD-försäljning än i Sverige, så R&M fick nöja sig med att sälja plastbitar. Däremot tror jag deras turnéer inbringade mer pengar. Förhoppningsvis fick de även en slant för att stå på samma scen som Anders Lundin.

    Jag hoppas _verkligen_ de fick bra betalt för att spela i Hemavan. 😉

    /Mvh Erik

  3. Profilbild för Magnus Andersson

    Jo, de dansade nog in en del den sommarn 🙂

    Men allt turnerande är visst inte lönsamt. Lite folk som drar många är väl lönsamt och tvärtom. (äckliga) Ledin. Lönsam. Tältprojeket. Storförlust (faktiskt).

  4. Profilbild för Magnus Andersson

    (Fast fjolårets tältprojekt betalade ju säkert ut en massa löner, men allt slutade på mångmiljonförlust. Så turneer bär väl inte alltid upp normala löner. Gessle däremot – jisses! ;-))

  5. Profilbild för Erik Starck

    Här är ett produktförslag för alla små band som turnerar runt i en pappkartong och lever enbart på den ruttna frukt publiken ibland kastar upp på scen: sälj en inspelning från konserten direkt efter konserten är slut.

    Ett betydligt roligare minne än en t-shirt. Som konsertbesökare kan jag tänka mig betala lite mera för att få med mig en inspelad version av konserten jag nyss varit på.

  6. Profilbild för Magnus Andersson

    En strålande idé! Artisten säljer ”bootlegs” (fast legala, så mitt ord bootleg kanske inte passar) på studs, så slipper han slåss om rättigheter på (riktiga illegala) bootlegs senare. Kanske helt i linje med vad den digitala tidsåldern i övrigt kräver (där mp3-filer ligger ute veckor innan skivsläpp)!

  7. Profilbild för Erik Starck

    Jepp, vad skivbolagen måste utnyttja är _relationen_ mellan artist och lyssnare och _upplevelsen_ artisten kan erbjuda.

    Dessutom är det som du säger, att informationens värde har begränsad livslängd.

    Om det inte finns en relation eller en upplevelse, utan musiken bara är något man lyssnar på, då kommer man inte vilja betala heller.

    Därför tror jag att konserter och uppträdanden kommer bli den viktigaste intäktskällan för en musiker. Där är värdet av relationen mellan artist och lyssnare och upplevelsen i sig som störst. Tjänster och produkter som utgår från detta ger intäkter.

    Som exempel: konserten kanske kostar 200 spänn. En CD-skiva av konsterten kanske kostar lika mycket. En signerad CD-skiva kanske kostar 500 istället för 200.Då har man fått ett personligt minne av en gemensam upplevelse med sin idol. Det är värt mycket och det måste artisterna lära sig utnyttja.

  8. Profilbild för Pelle Sten

    Några som förstår är Dead Can Dance.

Lämna ett svar till Magnus Andersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *